Senin, 09 November 2015

Teknik Meditasi Cepat dan Mudah

Teknik Meditasi Cepat dan Mudah

Meditasi adalah mencari ketenangan jiwa anda; ia adalah untuk membuat minda kita tenang dan damai. Terdapat teknik-teknik meditasi banyak di luar sana. Meditasi juga boleh membantu kita memahami fikiran kita sendiri. Kita boleh belajar bagaimana untuk mengubah minda kita daripada negatif kepada positif, daripada kekacauan aman, dari tidak berpuas hati dengan gembira.

Berikut adalah beberapa teknik meditasi mudah.

Pertama sekali, ia adalah penting untuk, duduk tegak dengan tulang belakang yang lurus. Letakkan kaki anda rata di atas lantai, dan lengan anda, tapak tangan bertukar ke atas, di sendi di antara paha dan batang tubuh anda. Dua perkara, bagaimanapun, adalah penting apabila mencari kedudukan selesa anda: tulang belakang anda mestilah lurus, dan anda mesti berupaya untuk berehat sepenuhnya tanpa bungkuk. Cari tempat yang tenang untuk duduk di mana anda tidak akan diganggu. Ini boleh berada di dalam bilik di rumah anda, atau bahkan tempat persendirian di mana terdapat bunyi minimum.

Berehat badan anda, untuk senaman pernafasan. Tarik nafas dengan ketara melalui hidung, dengan 1 pendek dan 1 penyedutan panjang. Tahan nafas anda dan ketegangan selama lima saat. Menghembus nafas secara paksa melalui mulut, dengan satu pendek dan satu pengeluaran nafas panjang. Tarik nafas perlahan-lahan, mengira hingga lapan. Menahan nafas selama lapan lagi pertuduhan, kemudian menghembus nafas perlahan-lahan untuk kiraan yang sama. Tanpa berhenti, menyedut lagi - memegang - menghembus nafas, masing-masing kepada kiraan lapan. Ini dipanggil Latihan Pernafasan yang diukur. Mengulanginya 3-6 kali. Menyelesaikan amalan anda dengan menyedut mendalam, kemudian bernafas keluar sepenuhnya.

Mempunyai mantera anda sendiri, yang merupakan perkataan, suku kata, atau kumpulan suku kata, yang boleh menyampaikan kuasa rohani apabila disebut dengan betul, sering dengan pengulangan. Janganlah usaha untuk mengawal nafas anda. Hanya berpuasa kerana ia mengalir masuk dan keluar secara semula jadi. Tidak mengawal anda bernafas, biarkan ia mengalir secara semula jadi. Seperti yang anda berkembang sangat tenang, nafas anda mungkin menjadi begitu cetek, dan berhenti sejenak berpanjangan demikian, bahawa ia tidak seolah-olah perlu untuk bernafas sama sekali. Nikmati berhenti sejenak dan jangan cemas.

Selepas meditasi yang betul, berdiri perlahan-lahan apabila anda selesai bertafakur. Fikiran anda mungkin akan menjadi lebih tenang, dan seperti yang anda terus mengamalkan anda akan membangunkan lebih damai dan penumpuan.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai meditasi dan faedah yang mengagumkan, atau jika anda mahu belajar bagaimana untuk bermeditasi - anda boleh melawat http://www.meditate.com.au

Tidak ada komentar:

Posting Komentar