Senin, 09 November 2015

Anda Boleh Menguruskan Penyakit Tiroid Dengan Perubatan Alternatif?

Anda Boleh Menguruskan Penyakit Tiroid Dengan Perubatan Alternatif?

Bolehkah seseorang menahan diri daripada dadah dan bergantung kepada perubatan alternatif untuk merawat penyakit tiroid? Ia boleh bergantung kepada keseriusan penyakit. Jika orang yang mempunyai goiter pada tiroid mereka, mereka mungkin perlu dan mahu seorang pakar bedah plastik untuk mengeluarkan goiter sebagai sebahagian daripada rawatan. Ini akan menjadi satu kes yang sangat jarang berlaku. Kebanyakan kes penyakit tiroid boleh diperbaiki dan dirawat dengan beberapa bentuk perubatan alternatif.

Jenis yang paling serius penyakit tiroid adalah penyakit Hashimoto. Ini adalah penyakit autoimun di mana sistem imun badan di overdrive dan menyerang kelenjar tiroid. Rawatan semula jadi untuk ini dan lain-lain bentuk penyakit autoimun adalah untuk mengambil kuantiti yang banyak NAC asid amino atau N-acetyl-cysteine. Ia adalah anti-penuaan dan pergaduhan membantu pembangunan radikal bebas dalam badan. Ia memerlukan selenium dan Vitamin E hadir untuk asimilasi lengkap dalam badan. Asid amino adalah sangat baik untuk hati anda. Tyrosine adalah satu lagi asid amino yang membantu kelenjar tiroid anda.

Merawat dan menyembuhkan penyakit tiroid dengan terapi alternatif perubatan, akupunktur, herba, Orthomolekul Medicine, makanan tambahan kelenjar haiwan, dan hormon bio-serupa adalah mungkin. Asid amino, vitamin, mineral, dan tumbuhan adalah berpatutan dan digunakan dalam dos terapeutik lebih besar daripada orang-orang tahap yang biasanya ditemui dalam alam semula jadi. Konsep perubatan Orthomolekul adalah berdasarkan kepada penggunaan dos yang sangat besar vitamin, mineral, asid amino, atau ekstrak botani untuk pembaikan sel. Perubatan Alternatif merangkumi pelbagai terapi yang boleh memberi manfaat kepada mereka orang yang mempunyai penyakit tiroid.

Kelenjar tiroid babi atau tiroid parut boleh didapati dalam ubat-ubatan preskripsi seperti Armour tiroid, Nathroid dan Westhroid. Terapi enzim membuat produk yang tiroid organik tambahan kelenjar. Terdapat beberapa jenama organik yang ada dan mereka datang dalam lembu dan babi bentuk. Ini adalah agak berpatutan dan perlu diambil dalam jangka masa yang lama. Tiroid yang rendah boleh menyebabkan masalah kesihatan yang lain termasuk jangkitan sekunder seperti sinus atau bronkitis, kabus otak, masalah tumpuan, ingatan yang lemah, isu-isu kemandulan, keletihan, kemurungan, kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi, dan isu-isu berat badan. Masalah tiroid jangka panjang sering melemahkan kelenjar adrenal. Mungkin ada keperluan untuk menyokong fungsi adrenal dengan produk kelenjar adrenal selama tiga bulan.

Perubatan Cina adalah sangat baik untuk merawat penyakit tiroid. Akupunktur dan Moxa boleh digunakan untuk merawat tiroid yang rendah. Formula paten herba Cina untuk merawat tiroid yang rendah atau hypothyroid termasuk Tou Gui Wan, Si Ni Tang, dan Zhen Wu Tang. Terapi ini diperlukan untuk sekurang-kurangnya beberapa bulan untuk mengimbangi sistem endokrin anda. Perubatan Orthomolekul juga boleh merawat hypothyroid dengan Ginseng, Reishi, royal jelly, Peony, halia, astragulus dan ashwaganda.

Formula Herba Cina adalah baik untuk merawat berlebihan hyperthyroid Yang dengan Yin Kekurangan Heat. Formula paten untuk tiroid tinggi termasuk Liu Wei Di Huang Wan, Tian Wang Bu Xin Dan, dan Zhi Zi Qing Gan Tang. Perubatan Cina memberi tumpuan kepada jantung dan buah pinggang untuk merawat penyakit tiroid. Akupunktur adalah indah pada menenangkan gejala hiperaktif penyakit hyperthyroid. Perubatan Orthomolekul juga boleh menggunakan Kava, St John Wort, dan valerian untuk merawat penyakit hyperthyroid.

Perubahan diet boleh menjadi sangat penting dalam membantu menguruskan gangguan tiroid. Termasuk rumpai laut dan rumpai laut segar dalam diet anda bersama-sama dengan ikan air sejuk sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Elakkan makanan yang mempunyai MSG dan bahan tambahan makanan. Mengurangkan nikotin dan alkohol dalam diet anda dan meningkatkan jus segar. Jus tembikai segar dan jus bayam adalah pilihan yang sangat sihat. Meningkatkan makanan yang tinggi kalium. Jangan makan kuantiti yang sangat besar kale, pucuk brussel, atau sayur-sayuran cruciferous lain.

Perubatan Orthomolekul menggunakan beberapa makanan tambahan untuk meningkatkan fungsi tiroid termasuk zink, Vitamin E, selenium, Vitamin C, iodin, dan Vitamin B. Herba tunggal, asid amino, dan formula herba memerlukan nutrien yang betul sebagai kofaktor untuk merawat dengan betul gejala.

© Dr R Batu, MD-India

Tidak ada komentar:

Posting Komentar