Senin, 09 November 2015

Ayurveda Untuk Penyembuhan Holistik

Ayurveda Untuk Penyembuhan Holistik

Ayurveda adalah salah satu amalan penyembuhan tertua holistik sekitar bermula di India selama lebih 5,000 tahun. Nama ini sebenarnya bermaksud "sains kehidupan". Ia adalah terapi penyembuhan alternatif yang baik bahawa orang yang menggunakan lebih dan lebih dalam kehidupan mereka kerana ia hanya menggunakan terapi semula jadi, tanpa bahan kimia yang terlibat sekalipun. Juga ia mempunyai pendekatan holistik yang mengambil kira bukan sahaja badan, tetapi juga minda dan semangat.

Dengan Ayurveda anda menerima penyembuhan yang sangat peribadi. Kami tidak sama dan semasa perubatan tradisional cenderung untuk memberi tumpuan kepada gejala ini, tidak kira orang yang sebenar, dengan ayurveda anda benar-benar dianggap sebagai individu yang memerlukan jenis tertentu rawatan. Semasa perundingan awal, pengamal melihat tabiat makan anda, diet anda, jenis badan anda, kebersihan anda memohon kepadanya, pada dasarnya segala-galanya.

Semasa sesi ini anda akan mendapat dincharya anda sendiri, rutin peribadi anda untuk setiap hari yang anda perlu mengikuti secara teratur. Juga akan ada rutin bermusim (ritucharya) yang anda juga perlu memberi perhatian kepada.

Dalam usaha untuk menarik kesimpulan yang relevan kepada apa rutin yang perlu anda ikuti, pengamal akan dapat melihat anda secara keseluruhan, tumpuan kepada kulit anda, kuku, penampilan anda, mata anda. Dia akan melakukan ini dengan memerhatikan (Darshan).

Maka dia akan menyentuh anda dengan mengambil nadi anda, akan melihat lidah anda dan akan menekan pada pelbagai bahagian-bahagian badan anda supaya dia boleh mendengar pelbagai bunyi bahawa badan anda membuat (seperti perut).

Kemudian beliau akan mengadakan perbualan dengan anda dengan meminta anda pelbagai soalan tentang kesihatan fizikal anda, emosi dan mental kesejahteraan anda. Ini dipanggil Prashna.

Apabila dia menggunakan semua teknik-teknik perundingan, dia akan pergi ke atas dan membuat diagnosis yang sesuai dan memberi anda rutin yang berkaitan berdasarkan rawatannya ditetapkan. Rawatan ini mempunyai sebagai matlamat untuk membantu anda dalam mengukuhkan tenaga badan anda supaya anda boleh cepat sembuh.

Antara penyakit utama yang ayurveda boleh membantu dengan pelbagai alahan, sembelit, artritis dan banyak penyakit kronik yang lain. Sebagai contoh untuk alahan ia mengesyorkan minum teh chamomile kerana sifat antihistamin semulajadi. Apabila ia datang untuk artritis ia mengesyorkan menggunakan serbuk kunyit dan bawang putih. Juga dalam kes sembelit pulpa asam jawa dikatakan berfungsi dengan baik bersama-sama dengan Amaltas dalam campuran.

Walaupun tanpa pergi ke pengamal Ayurveda anda boleh dengan mudah mendapat manfaat daripada pemulihan ini kerana ada yang tidak terkira banyaknya produk semulajadi Ayurvedic didapati untuk membeli hari ini di negara-negara Barat. Walau bagaimanapun sebelum membeli apa-apa yang ubat, pastikan anda memahami sepenuhnya semua kesan sampingan bahawa produk mungkin mempunyai. Ini adalah mengapa ia adalah lebih baik untuk berunding penyembuh dan bukannya mengambil perkara-perkara ke dalam tangan anda sendiri untuk terbaik dan keputusan paling selamat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar