Senin, 09 November 2015

Feverfew untuk Demam, Mungkin Kurang untuk Migrain

Feverfew untuk Demam, Mungkin Kurang untuk Migrain

Feverfew merupakan herba yang sering disyorkan sebagai rawatan untuk migrain. Dan seperti yang anda sangka dari namanya, ia juga digunakan untuk demam dan keradangan. Tetapi seperti biasa, persoalannya ialah sama ada tuntutan dibuat untuk itu sebenarnya benar. Adakah feverfew mengurangkan demam? Bolehkah ia membuat migrain kurang hebat?

Terdapat, sebenarnya, sebab yang baik untuk memanggil herba ini "feverfew." Ia mengurangkan demam dan radang, jadi ia boleh mempunyai kesan yang baik dalam beberapa penyakit atau arthritis. Tetapi penggunaannya untuk migrain adalah bermasalah. Kajian perubatan cuba untuk menilai bagaimana feverfew mengendalikan sakit kepala ini tidak menemui bukti kukuh bahawa ia berkesan. Dan juga kajian yang mencadangkan beberapa keberkesanan membuat kesimpulan bahawa apa kesan ia mempunyai mengambil masa beberapa minggu atau bulan untuk membina.

Ini bukan untuk mengatakan feverfew tidak boleh membantu dengan migrain. Herba ini tidak mempunyai anti-membekukan kesan sedikit, yang ramai yang percaya boleh melegakan saluran darah di kepala. Tetapi kelambatan feverfew diberikan dalam membina manfaatnya, ia tidak boleh dipercayai untuk rawatan sekali guna. Dan anti-koagulan yang bermakna bahawa orang ramai tidak perlu mengambil dengan pencair darah.

Tidak banyak amaran lain yang berkaitan dengan feverfew, selain daripada fakta bahawa ia mungkin menyebabkan dermatitis alahan kulit sedikit. Ramai juga mencadangkan bahawa ibu-ibu mengandung atau menyusu tidak perlu menggunakan herba ini, tetapi beberapa kajian perkara itu, setakat ini, tidak benar-benar mengesahkan apa-apa bahaya. Satu-satunya berhati-hati yang sebenar seolah-olah bahawa, memandangkan pembentukan dalam penggunaan untuk merawat sakit kepala, pengeluaran secara tiba-tiba boleh membawa kepada pemulihan sakit kepala dan juga sakit sendi atau otot.

Feverfew tidak mempunyai kesan kesihatan yang berfaedah. Tetapi manfaat utamanya kelihatan untuk demam yang sebenar, dan bukannya untuk mengurangkan migrain. Namun, jika ia boleh digunakan untuk merawat demam dan keradangan dengan cara yang semulajadi, ia sangat berbaloi untuk membantu orang ramai kekal sihat dengan cara yang mengelakkan ubat-ubatan yang lebih berat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar