Senin, 09 November 2015

Bagaimana Peppermint Digunakan dalam Penyembuhan Alternatif

Bagaimana Peppermint Digunakan dalam Penyembuhan Alternatif

Walaupun banyak pakar-pakar perubatan hari ini tidak benar-benar memeluk perubatan alternatif, kaedah dan amalan yang berbeza perubatan alternatif telah diamalkan sejak zaman purba. Perubatan Alternatif merujuk kepada penggunaan penyembuhan atau rawatan kaedah yang tidak selaras dengan kaedah-kaedah perubatan konvensional. Ubat yang digunakan dalam perubatan alternatif biasanya diperbuat daripada tumbuh-tumbuhan.

Peppermint adalah salah satu daripada tumbuh-tumbuhan herba digunakan sebagai ubat alternatif. Ia pertama kali digunakan sebagai sumber aroma dan rasa. Hari ini, pudina masih digunakan untuk tujuan ini, tetapi ramai pengamal perubatan alternatif menggunakan tumbuhan untuk gangguan seperti insomnia dan sindrom usus terganggu pengawetan. Kerana unsur-unsur perubatan, pudina juga digunakan secara meluas dalam produk kebersihan seperti ubat kumur, ubat gigi, syampu, dan sabun.

Peppermint datang dalam bentuk yang berbeza pada masa kini. Kapsul Peppermint dan makanan tambahan yang boleh didapati di pasaran hari ini. Peppermint salap dan krim untuk kegunaan luaran yang juga popular dengan ramai orang. Teh pudina diketahui mempunyai kesan perubatan, terutamanya bagi penyakit seperti sakit kepala, loya, dan muntah-muntah. Sejak teh pudina tidak mempunyai kafein, teh adalah selamat walaupun untuk kanak-kanak untuk minum.

Peppermint juga berkesan untuk mengawal selia sistem penghadaman seseorang. Ia digunakan sebagai ubat penyembuhan alternatif untuk kekejangan haid, cirit-birit, dan pedih ulu hati. Wanita yang hamil menggunakan pudina untuk merawat penyakit pagi mereka. Kajian perubatan moden yang dijalankan menunjukkan bahawa peppermints berkesan dalam mengawal selia aliran hempedu. Walaupun aroma peppermint dikatakan membantu membersihkan minda, meningkatkan tumpuan kuasa, dan meningkatkan kecergasan. Harta menthol daripada peppermints berkesan dalam merawat masalah pernafasan, juga.

Penggunaan minyak pudina sebagai kaedah penyembuhan alternatif perlu dikawal selia dengan teliti. Pengambilan berlebihan minyak pudina boleh menyebabkan banyak kesan sampingan dan risiko kesihatan. Ibu bapa harus berjumpa dengan doktor sebelum menggunakan ubat alternatif kepada bayi atau kanak-kanak, untuk memastikan keselamatan.

Tumbuhan pudina boleh ditanam walaupun di taman anda sendiri. Tumbuhan ini tumbuh lebih baik di kawasan teduh. Ini boleh didapati di kedai-kedai yang menjual alat-alat berkebun dan tumbuh-tumbuhan herba. Dengan pudina cukup berkembang di taman anda, anda boleh yakin bahawa anda boleh menggunakan kaedah penyembuhan alternatif untuk mengurangkan kesan penyakit dan gangguan biasa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar