Senin, 09 November 2015

Kesihatan Alternatif - Kaedah

Kesihatan Alternatif - Kaedah

Dalam budaya Barat, seperti dari Amerika Syarikat dan Eropah Barat, perubatan alternatif dianggap sebagai pendekatan bukan konvensional untuk kesihatan. Ia menggabungkan pelbagai teknik yang berpunca dari pengetahuan puak dan sejarah. Bidang ini semakin meningkat dan ramai orang mula beralih kepada perubatan alternatif bagi melengkapkan lagi regimen perubatan Barat mereka atau memulakan cara yang baru, lebih semula jadi kehidupan.

Banyak amalan yang pelbagai termasuk di dalam kategori kesihatan alternatif, termasuk akupunktur, perubatan kiropraktik, homeopati, meditasi dan yoga. Kebanyakan kaedah alternatif penjagaan kesihatan pencegahan dan fokus kepada setiap orang sebagai makhluk secara keseluruhan, minda dan badan. Mereka mengakui sambungan minda-badan, dan bekerja untuk membuat setiap rawatan individu sehingga mempunyai kesan yang paling. Beberapa bentuk kesihatan alternatif juga mempunyai komponen rohani atau datang dari pengetahuan tradisional.

Pengkritik perubatan alternatif mengatakan bahawa terdapat bukti saintifik sedikit untuk keberkesanan kaedah ini. Walau bagaimanapun, seperti lebih banyak kajian kaedah alternatif terus, mereka membesar lebih utama dan diterima walaupun dalam komuniti perubatan. Ramai yang digunakan bersama-sama dengan perubatan Barat konvensional. Sebagai contoh, Jon Kabat-Zinn di Universiti Sekolah Perubatan Massachusetts telah mengasaskan Klinik Tekanan Pengurangan yang memperkenalkan pesakit untuk manfaat meditasi dan amalan Kesedaran. Program perubatan lain di seluruh Amerika Syarikat telah mula mengiktiraf kuasa alat ini bersama-sama dengan perubatan Barat dalam merawat pesakit dengan sakit kronik.

Seperti meditasi, banyak kaedah untuk amalan kesihatan alternatif, kini dianggap 'ubat pelengkap. Digabungkan dengan biasa, kaedah Barat, mereka didapati berguna. Sebagai contoh, aromaterapi, menyedut minyak pati, menggalakkan penyembuhan selepas pembedahan. Idea di sebalik perubatan paling alternatif, merawat orang keseluruhan seseorang dengan baik, adalah idea yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar